
Diagnoza i terapia niemowląt, dzieci i młodzieży, oparta na wiedzy neurofizjologicznej, wieloletnim doświadczeniu oraz standaryzowanych narzędziach (skale, testy, protokoły) do kompleksowej oceny rozwoju
Każde dziecko jest inne, każde jest wyjątkowe i każde rozwija się we własnym, indywidualnym tempie... Czasami potrzebne jest wsparcie tego rozwoju.
Diagnoza i terapia:
*zaburzenia napięcia mięśniowego (napięcie obniżone, napięcie wzmożone)
*opóźniony rozwój ruchowy
*przepuklina pępkowa, DRA
*asymetria, czyli niesymetryczne układanie się dziecka lub wykonywanie tych samych czynności zawsze w tą samą stronę, np.:
- układanie się dziecka w literkę C
- chwytanie zabawek tylko jedną ręką
- patrzenie tylko w jednym kierunku
- obracanie się zawsze przez ten sam bok
- wchodzenie po schodach zawsze tą samą nogą
*trudności lub niechęć do leżenia na brzuchu
*częste odchylanie głowy, tułowia do tyłu, nadmierne prężenie się, zbyt mocne prostowanie nóżek.
*zbyt mocne i częste zaciskanie piąstek
*zbyt duża wiotkość kończyn
*problemy z zasypianiem i snem, częste budzenie się w nocy niezwiązane z głodem.
*opóźnione pełzanie, czworakowanie, siadanie, chodzenie
*trudność z samodzielnym utrzymaniem główki przy noszeniu po trzecim miesiącu życia.
*dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie interesuje się otoczeniem
*trudności z wyciąganiem rączek po zabawki (dziecko nie chwyta)
*słaba reakcja na bodźce z otoczenia
*zaburzenia równowagi
*zaburzenia koordynacji, niezgrabność ruchowa, częste przewracanie się, potykanie
*tendencja do garbienia się
*wady stóp
(stopa płasko-koślawa, stopa płaska, stopa koślawa, stopa końsko-szpotawa, stopa sierpowata, płaskostopie)
*wady kończyn dolnych (kolana koślawe, kolana szpotawe)
*wady klatki piersiowej
*wady postawy
*skolioza
*dysplazja stawów biodorowych
*wcześniactwo
*zaburzenia psycho-ruchowe
*terapia dzieci z problemami genetycznymi
*terapia dzieci z problemami neurologicznymi
*mózgowe porażenie dziecięce
*przepuklina oponowo-rdzeniowa
*choroby nerwowo-mięśniowe
*wady rozwojowe
*zespoły genetyczne
*zaburzenia ze spektrum autyzmu
Oraz wszystko inne, co wzbudza Twój niepokój i nie przemija naturalnie w ciągu kilku dni...
Pamiętaj !!! Dziecko rozwija się bardzo szybko i wiele zachowań, mimo iż niepokojących, zanika samoistnie wraz z rozwojem. Jeżeli jednak zachowanie niepokojące trwa dłużej niż kilka dni, warto skonsultować się ze specjalistą.
Prowadzę diagnostykę i terapię w oparciu o wystandaryzowane narzędzia (skale, testy protokoły) o uznanym na świecie statusie, w oparciu o EMB (Evidence Based Medicine) czyli Medycynę opartą na Faktach.
Wykorzystuję między innymi metody:
*NDT-Bobath
*NDT Bobath Baby
*Integrację sensoryczną
*PNF
*TMTS
*Terapię manualną
*Terapię osteopatyczną
*Zoga Movement Therapy
*I wiele, wiele innych...
Aby prowadzić diagnozę i terapię niemowląt i małych dzieci powinno się odbyć specjalistyczne szkolenia z tego zakresu. Jednym z nich jest wysokospecjalistyczny kurs NDT-Bobath Baby (możliwy do wykonania dopiero po części podstawowej NDT-Bobath). Praca z noworodkiem, niemowlakiem czy dzieckiem do około 3 roku życia wymaga dużego zaangażowania, odpowiedzialności oraz specjalistycznej i zaawansowanej wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii. To także umiejętność zdiagnozowania nieprawidłowości rozwojowych w aspekcie dojrzewającego układu nerwowego dziecka.
Metoda NDT-Bobath oparta jest na wiedzy neurofizjologicznej, stosowana jest w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami ruchowymi różnego pochodzenia. Sprawdza się zarówno w pracy z dziećmi z opóźnieniami rozwoju (między innymi zaburzenia rozwoju psycho-ruchowego, asymetrie, kręcze, zaburzenia napięcia mięśniowego, zaburzenia koordynacji, nieprawidłowy chód, wcześniactwo), jak również u dzieci z poważnymi problemami, w tym między innymi: mózgowe porażenie dziecięce, przepuklina oponowo-rdzeniowa, rdzeniowy zanik mięśniowy, dystrofie, choroby genetyczne, wady rozwojowe.
Jest to metoda podążania za dzieckiem. Zgodnie z koncepcją terapia nie powinna wywoływać negatywnych reakcji dziecka (dziecko nie powinno płakać), ma pomóc we wszechstronnym rozwoju, dostarczyć prawidłowych doznań czuciowych i ruchowych. Ma za zadanie równoważenie napięć, hamowanie nieprawidłowych odruchów, wypracowanie pożądanych wzorców ruchowych na każdym etapie rozwoju.