
Postęp cywilizacyjny wraz z rozwojem i dobrobytem przynosi także nowe zagrożenia dla rozwoju dziecka. Wczesne rozpoznanie problemów pozwala na ich całkowite skorygowanie
Warto... bo rodzic nie musi wiedzieć wszystkiego
Warto...bo każde dziecko uczy się we własnym tempie, a niektóre dzieci potrzebują wsparcia w tej nauce
Warto... bo wcześnie zdiagnozowany problem można zdecydowanie szybciej skorygować
Warto... bo kumulujące się trudności mogą negatywnie wpływać na koncentrację uwagi, umiejętności szkolne, koordynację obustronną, jak również powodować utrudnienia w życiu dorosłym
Warto...bo czasem trzeba rozwiać swoje własne wątpliwości, niepokój rodziców to wystarczający powód do konsultacji ze specjalistą
Warto... bo ważna jest świadomość czy dziecko rozwija się we właściwym tempie
Dlaczego akurat FIZJOTERAPEUTA, skoro często lekarz neonatolog, pediatra, neurolog czy ortopeda widzieli już dziecko? Jest to częste pytanie rodziców. PO CO?
Po pierwsze, by móc pd okiem specjalisty nauczyć się wspierającej rozwój "obsługi" dziecka.
Po drugie, by dowiedzieć się czy i jakie wsparcie w rozwoju jest dziecku potrzebne.
Wykształcony fizjoterapeuta, który na co dzień pracuje z niemowlętami i dziećmi, pogłębia wiedzę uczestnicząc w specjalistycznych kursach, szkoleniach, warsztatach oraz bazuje na najnowszych doniesieniach naukowych (Evidence Based Medicine) ma najbardziej holistyczne podejście do małego pacjenta. Oceni dziecko oraz doradzi, w jaki sposób można wspierać naturalny proces rozwojowy. W razie konieczności pokieruje z jakim specjalistą z zakresu medycyny należy dodatkowo się skonsultować.
Im szybciej, tym lepiej...
Pierwsze lata życia dziecka mają decydujący wpływ na funkcjonowanie w dorosłym życiu. W pierwszym roku umysł dziecka jest najbardziej plastyczny, chłonie wszelkie bodźce ze środowiska zewnętrznego i jest od niego w zupełności uzależniony. Małe dzieci uczą się bardzo szybko, a umiejętne stymulowanie funkcji poznawczych i budowanie potencjału rozwojowego pozytywnie wpływa na sprawność motoryczną i manualną, percepcję wzrokową i słuchową, budowanie relacji i komunikacji z otoczeniem, a także rozwój koncentracji i uwagi, emocji i zachowań społecznych.
Wywiad renomowanego czasopisma medycznego PULS MEDYCYNY z ekspertem w dziedzinie fizjoterapii dzieci i niemowląt, wyjaśniający na co zwracać uwagę i jak ważna jest odpowiednio wcześnie zidentyfikowana i przeprowadzona potrzeba diagnozy i terapii dziecka.
Jestem fizjoterapeutą
Jestem pasjonatką sensomotorycznego spojrzenia na świat
Jestem mamą
Asymetria, czyli niesymetryczne układanie się dziecka lub wykonywanie tych samych czynności zawsze w tą samą stronę, np.:
- Układanie się dziecka w literkę C
- Chwytanie zabawek tylko jedną ręką
- Patrzenie tylko w jednym kierunku
- Obracanie się zawsze przez ten sam bok
- Wchodzenie po schodach zawsze tą samą nogą
Trudności lub niechęć do leżenia na brzuchu.
Częste odchylanie głowy, tułowia do tyłu, nadmierne prężenie się, zbyt mocne prostowanie nóżek.
Zbyt mocne i częste zaciskanie piąstek.
Zbyt duża wiotkość kończyn
Problemy z zasypianiem i snem, częste budzenie się w nocy niezwiązane z głodem.
Opóźnione pełzanie, czworakowanie, siadanie, chodzenie.
Trudność z samodzielnym utrzymaniem główki przy noszeniu po trzecim miesiącu życia.
Dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie interesuje się otoczeniem.
Trudności z wyciąganiem rączek po zabawki (dziecko nie chwyta)
Słaba reakcja na bodźce z otoczenia.
Oraz wszystko inne, co wzbudza Twój niepokój i nie przemija naturalnie w ciągu kilku dni...
Pamiętaj !!! Dziecko w tym wieku rozwija się bardzo szybko i wiele zachowań, mimo iż niepokojących, zanika samoistnie wraz z rozwojem. Jeżeli jednak zachowanie niepokojące trwa dłużej niż kilka dni, warto skonsultować się ze specjalistą.
Trudności z zaśnięciem, duża płaczliwość, zmienność nastrojów, impulsywność, nadwrażliwość emocjonalna
Trudności z koncentracją, deficyt uwagi
Niechęć do przytulania, odpychanie rodziców
Nadruchliwość, problem z wysiedzeniem w jednym miejscu
Słaba koordynacja obustronna i koordynacja wzrokowo-ruchowa (np. łapanie piłki, rzucanie do celu)
Duża niechęć do zajęć ruchowych (unikanie zabaw i gier ruchowych), strach przed ruchem
Trudności w opanowywaniu nowych umiejętności motorycznych (np. jazda na rowerze, hulajnodze, wspinanie się, skakanie)
Opóźniony rozwój motoryczny
Częste przewracanie się, potykanie
Opóźniony rozwój mowy
Częste potykanie się, problemy z równowagą, wpadanie na różne sprzęty/przedmioty
Nadwrażliwość na dotyk, niechęć do bycia dotykanym lub do dotykania różnorodnych faktur, częste wycieranie rączek, niechęć do noszenia niektórych rodzajów ubrań, niechęć do kąpania, mycia zębów, obcinania włosów, paznokci
Zbyt duża chęć dotykania, „smakowania” różnorodnych przedmiotów i ludzi
Gryzienie, szczypanie siebie i innych, uderzanie głową o różne powierzchnie
Nadwrażliwość na dźwięki
Poszukiwanie bardzo mocnych wrażeń (stała chęć huśtania, kręcenia, skakania)
Unikanie huśtawek, karuzeli, zjeżdżalni, drabinek, duży lęk przed upadkiem, wysokością, problem z wchodzeniem po schodach czy na niestabilnym podłożu
Słabe umiejętności manualne, niska precyzja rąk (dzieci, które nie lubią rysować, pisać)
Niechęć do prac stolikowych (trudności w zakresie motoryki małej)
Niezintegrowane odruchy
Trudności w samoobsłudze (np. sznurowanie obuwia, zapinanie zamków czy guzików)
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (autyzm dziecięcy, autyzm atypowy, całościowe zaburzenia rozwoju, zespół Aspergera)
Trudności w relacjach, trudności emocjonalne
Wybiórczość pokarmowa
Nadwrażliwość węchowa
U niemowląt: drażliwość, częsty płacz i problemy z uspokojeniem, trudności z zasypianiem i snem, syndrom HNB (High Need Baby – tzw. „wrażliwe niemowlę”), dzieci nieodkładalne, nieprawidłowe napięcie mięśniowe (częste odginanie głowy, ciała do tyłu, trudności, niechęć do leżenia na brzuszku), unikanie bliskości